×
×
اخبار امروز دهکده آفتاب
  • سیگنال آشتی از ریاض؛ ایران و اعراب پای میز مذاکره می‌روند

  • کد نوشته: 80230
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۵
  • 1 بازدید
  • ۰
  • خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع دیپلماتیک از برنامه‌ریزی برای برگزاری مذاکرات آشتی میان ایران و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در ریاض خبر داد.

    سیگنال آشتی از ریاض؛ ایران و اعراب پای میز مذاکره می‌روند

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات آگاه گزارش کرد که مذاکرات منطقه‌ای برای آشتی و نزدیکی میان ایران و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، در دست برنامه‌ریزی است.

    بر اساس این گزارش، این مذاکرات که با حضور اعضای شورای همکاری خلیج فارس و عراق برگزار خواهد شد، بر موضوع «مدیریت و بهره‌برداری آینده از تنگه هرمز» متمرکز خواهد بود.

    طبق گزارش خبرگزاری رویترز، این نشست منطقه‌ای، کاملاً جدا از مذاکرات صلح جاری میان ایران و آمریکا و همچنین ترتیبات مربوط به مین‌روبی و پاکسازی تنگه هرمز برگزار می‌شود و صرفاً به چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای میان کشور‌های ساحلی و ذی‌نفع این آبراه راهبردی می‌پردازد.

    پیشتر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، در گفت‌و‌گو با فایننشال تایمز تأکید کرده بود که هرگونه مدل پیشنهادی برای مدیریت آینده تنگه هرمز باید با مشارکت ایران، عمان و سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

    برخی کارشناسان با ارزیابی مثبت چنین نشستی، آن را ورود منطقه به فاز جدیدی از دیپلماسی توصیف کرده‌اند.

    مقالات مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *